Flettverk # 2

 

 

FLETTVERK # 2 - SCENE

Tidsskrift for arkitektur- og kulturminnetenkning

 

The past has gone; we can now only tell its stories. This is a Contemporary Archaeology; an archaeology of the present or very recent past; an archaeology that seeks to find new forms of practice. This is an archaeology that starts now, and follows material and narratives into the future.

 

Daniel Lee og Antonia Thomas i FLETTVERK # 2 - SCENE

 

Innhold (trykk for nedlasting):

 

INNLEDNING

Ola Sendstad, arkitekt

 

WALKING (IN)VISIBLE LINES: ARCHAEOLOGIES IN BETWEEN

Daniel Lee og Antonia Thomas, arkeologer

 

FORTIDEN I TALE

Gro Lauvland, arkitekt

 

TEATERETS OG VIRKELIGHETENS ISCENESATTE KROPP

Hilde Elisabeth Bjørk, teaterkritiker

 

VILLMARK SANATORIUM

Hanne Kroken Finseth, arkitekt, og Pål Øie, filmskaper

 

Norsk design:

BILENE SOM FØRST KOM TOMME INN I LANDET

Luan Hoang, møbelsamler

 

Guttormsgaards arkiv:

CAMERA OBSCURA

Guttorm Guttormsgaard, kunstner, og Ellef Prestsæter, kurator

 

NYTT LAND

Tonje Bøe Birkeland, kunstner

 

Reisebrev:

WE CARRY THE LADDER OF OUR DREAMS

Mari Martens, kunstner, og Kifah Fanni, poet

 

I FLETTVERK # 2 - SCENE skaper kunstner Tonje Bøe Birkeland sin egen rolle i historien og i møte med omgivelsene sine. Hun reiser i tid og sted, og iscenesetter seg selv som en fortidig karakter, Anna Aurora Astrup, og blander hennes historie med sin egen i teksten NYTT LAND.

 

Ola Sendstads prosjekt Museale forstyrrelser # 1 og # 2 ble også laget i prosessen med FLETTVERK # 2 - SCENE og en opplevelse av prosjektet inngår i publikasjonen gjennom teksten FORTIDEN I TALE av Gro Lauvland.

 

Tilgjengelig fra 11.09.15

56 sider

 

Redaktører:

Hanne Kroken Finseth

Ola Sendstad

 

Utgiver:

Ola Sendstad

 

Lansering med innlegg og samtale på Galleri ROM i Oslo. En tilhørende utstilling ble åpnet med bilder av bidragsyterene Tonje Bøe Birkeland og Nina Torp. Utstilling 11.09.15 - 20.09.15.

 

Presse:

Bladet krinsar rundt tema som menneske, fortid og fysiske omgjevnadar, men tilnærminga er ikkje kulturhistorisk åleine og her er ei rekkje stemmer frå det breie kunst- og kulturfeltet. Soleis blir vi kjende med både arkitektar, arkeologar, teaterkritikarar og filmskaparar. Og alle gjev til kjenne sterke tankar om mennesket i møte med fortida.

 

Fra etnolog og museumsdirektør Ole Aastad Bråten sin anbefaling av Flettverk i Museumsnytt 2015.